dinsdag 19 januari 2016

Trucs voor goedkoper gereedschap

Als je begint aan een verbouwing moet je goed gereedschap en kwalitatieve toestellen hebben. Ik heb mij zelf 3 jaar geleden aan een verbouwing gewaagd met goedkope "brol" en het zorgt gewoon gans de tijd voor frustratie. Of het toestel is te licht voor het werk wat je wil doen of de afwerking is niet goed gedaan of het toestel is gewoon gevaarlijk en je hebt telkens schrik wanneer je het gebruikt.

Zo gebruikte ik een haakse slijper (slijpschijf in de volksmond) van mijn vader. Een degelijk toestel dat wel maar zonder soft start wat wil zeggen dat je een geweldige smak krijgt wanneer je de startknop indrukt. Ook was er geen herstartbeveiliging wat ervoor zorgde dat na een stroomuitval het toestel plots weer begon te draaien. LEVENSGEVAARLIJK! Als je weet dat die slijpschijf supergemakkelijk door beton slijpt, kan je je inbeelden hoe het resultaat zou zijn als je het tegen je been of arm zou krijgen. Bah, ik mag er gewoon niet aan denken.

Maar nu heb ik natuurlijk een oplossing. Nuja, oplossing, die is eigenlijk vrij simpel: koop kwaliteit. Geen goedkope brol meer maar degelijke machines die meer kunnen dan jij nodig hebt zodanig dat je zeker bent dat je alles kan uitvoeren wat jij wil.

Kwaliteit wil jammergenoeg ook zeggen duur en er zijn maar weinig mensen die starten aan een verbouwing en nog een gespijsde bankrekening staan hebben om toestellen te kopen. Zo ook bij mij. Met ons budget hebben we genoeg om de verbouwing te betalen maar dan hebben we geen rotte frank meer over.

Na zoeken op internet kwam ik plots op een Duitse site en die prijzen daar zijn gewoon niet te doen. Hieronder enkele zotte lage prijzen van toestellen die ik ook gekocht heb. Als je erop klikt, kom je op de website van amazon.de terecht. De toestellen zelf kunnen (mits totaalbedrag, dacht ik, boven de €50 ligt, kan meer of minder zijn maar je krijgt het te zien wanneer je wil afrekenen) gratis verzonden worden naar België en Nederland. Als jullie op deze link klikken, krijg ik ook een deel van de winst. Je mag gerust ook rechtstreeks via amazon.de gaan maar zie het als blijk van appreciatie dat je op deze link klikt. Het kost jullie trouwens geen cent meer.

Slijpschijf BOSCH GWS 22-230 JH

* Goeie standaard slijpschijf met hoog vermogen. Bosch Professional is gekend voor goeie kwaliteit en vooral ook goeie service. Er bestaan nu ook al toestellen met schokabsorberende handvaten en dergelijke maar dat vind ik voor de doe-het-zelver een beetje overdreven. De meerprijs voor zulke extraatjes is ook vlug €50-€75 en dat vind ik persoonlijk teveel voor hetgeen je krijgt.

Prijzen bij ons starten op ±€160.


Nagelpistool Hitachi NR90AD 

 * Toestel geschikt voor iedereen die een houtskelet of dakspanten zelf wil monteren. Het is op luchtdruk wat natuurlijk wil zeggen je een compressor en ook een luchtslang aan het machine moet hangen. Als je op je dak wil werken, zou ik eerder een toestel op gaspatronen en batterijen aanraden, deze zijn in aanschaf en gebruik wel een stuk duurder dan de pneumatische.
Hitachi is vooral in Amerika heel populair maar dat is natuurlijk ook het land bij uitstek voor houtskeletbouw.
Je kan de diepte van het inschieten van de nagels regelen, het handvat is zacht en bedekt met rubber. Ideaal dus als je lange nagels schiet en een terugslag moet opvangen.
Hiermee kunnen nagels van 50 tot 90mm geschoten worden.
Ik ben er alleszins heel tevreden over maar de grote werken moeten natuurlijk nog komen...

Dit is de goedkoopste aanbieder op amazon die ook naar België kan versturen. Prijzen bij ons terug €550-€600, mooie korting dus alweer :p.


Allerlei kleine dingen

* Hieronder som ik nog een heel aantal kleine dingen op die ik nog gekocht heb. Er zitten slijpschijven, veiligheidsmiddelen,... bij. Ik heb wel iedere keer gezocht naar het beste en meest betaalbare product. Ik wil voor mezelf een gezonde mix vinden tussen niet teveel betalen en toch niet sukkelen tijdens de werken. Zie maar of je er iets mee bent en of je hier iets van kunt gebruiken. De prijzen scheelden tussen de 30 en 50% met die in België. Vraag mij niet hoe ze het doen maar het feit is er wel.



Het is zeker mijn bedoeling niet dat jullie alles gaan kopen wat ik koop maar ik denk dat we er maar allemaal goed bij varen als niet iedereen telkens opnieuw hetzelfde opzoekwerk moet gaan doen.

Tot de volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten