woensdag 18 mei 2016

We bijten in het stof...

Het ging dit weekend voor geen meter vooruit... Zaterdag was één van de eerste dagen dat ik alleen bezig was in ons huis en het is lastig om dan 12u aan een stuk jezelf op te peppen en te werken, zeker als je dat al bijna 4 maanden aan het doen bent. Kwam daar ook nog bij dat al mijn materialen pas in de week van 16 mei zouden geleverd worden en ik dus veel werken niet kon beginnen.

Uiteindelijk heb ik er toch het beste van gemaakt en ben al begonnen met het uitslijpen van onze elektriciteitsleidingen. Hieronder een klein deel van mijn werk van dit weekend. Doordat we plots al tijd hadden om met de elektriciteitswerken te beginnen, was mijn plan nog niet helemaal klaar waardoor het veel afwisselen was tussen de laatste dingen beslissen en effectief uitslijpen.

We hebben in deze verbouwing ook een sleuvenfrees ter beschikking wat een heel handig ding is! Dit is een slijpschijf met 2 schijven waarmee je in 1 beweging een perfecte sleuf slijpt voor de leidingen. Perfect van breedte en van diepte! Ik raad iedereen die nog elektriciteit moet leggen aan om zo'n sleuvenfrees te kopen.

Sleuf en gat voor inbouwbakje in onze slaapkamer.

Hiertussen komt ons bed :-). De hoge sleuven zullen dienen voor 2 schakelaars net boven de bedrand en de onderste voor 2 dubbele stopcontacten naast ons nachtkastjes.
We hebben gekozen voor een traditionele installatie maar met hier en daar wat leuke extraatjes. Zo zal onze zonwering reageren op verschillende sensoren zoals binnentemperatuur, regen, wind, lichtsterkte,... en steken we overal UTP en boxdraad klaar om later de mogelijkheid te hebben om een home cinemasysteem te installeren (ons kennende, komt dat er wel nooit van maar kom, de mogelijkheid is er wel!).

Alle ruimtes die geen leefruimte zijn, zullen schakelaars van het merk Niko krijgen. Dit om de simpele reden dat we die nog liggen hebben van onze eerste verbouwing :-). Niko is een beetje de standaard in België en prijs/kwaliteit een heel goed merk.
De standaard witte Niko schakelaars

De leefruimtes (zitruimte, eetkamer, keuken en bureau) krijgen schakelaars en stopcontacten van Bticino Living Light. Het grote voordeel van dit type schakelaar is dat je kan werken met kleine modules die je kan koppelen tot een grote schakelaar van 3, 5, 6 of 7 schakelaars. Een voorbeeld kan je hieronder zien:

En dit zijn de Bticino schakelaars. Hier een voorbeeld van eentje met 3 modules maar je kan tot 7 modules uitbreiden.
Ze hebben ook leuke extraatjes zoals relais, sensoren,... en kunnen ook heel kleine schakelaars maken voor bijvoorbeeld boxdraad proper weg te stoppen. De kostprijs is iets hoger per schakelaar maar je bespaart heel veel ruimte op plaatsen waar veel schakelaars moeten komen en het ziet er ook veel properder en compacter uit. We kiezen bij allebei de merken voor de witte variant zodat we met onze muren nog alle kanten uit kunnen.

Maandag is mijn vader ook weer een dagje komen helpen. We hebben op het gemak verder gewerkt aan de slijpwerken voor de elektriciteitsleidingen en voor de verandering nog eens een betonbalkje uitgebroken en bekisting geplaatst voor nog maar eens een nieuwe betonnen kolom.

Mijn vader in volle actie! Dat oranje linteel is waarschijnlijk al 3 keer ingekort geweest omdat ik telkens vergeten was dat we nog een raam of een deur moesten maken eronder :p

Die mens verbouwt toch ook echt graag zu. Grappig maar eigenlijk is het ook "papa verbouwt" :-)

Zicht van binnen in de berging. De betonplaat is ondersteunt door verschillende schoren. Altijd een spannend moment als je de laatste steun wegschiet!

De bekisting staat zo goed als klaar. We gieten een betonnen kolom op waaraan ons houtskelet zal bevestigd worden.
Deze week wordt een leuke week (toch voor mezelf die heel erg van gereedschap houdt :p) want ik heb een nieuwe klopboormachine besteld (mijn goedkoop machientje van de gamma heeft het toch wel 3 jaar volgehouden en is anderhalve verbouwing meegegaan) en deze keer is het een Makita geworden (veel betere kwaliteit en vooral heel goeie machine om in beton te boren wat ons in het korte nog staat te wachten).

Voila, mijn nieuwe speelgoed! Het is weliswaar een goedkoper model van Makita maar veel degelijker dan hetgeen ik hiervoor had liggen.
Vandaag wordt er ook nog zo'n 20kg nagels geleverd, vrijdag komt ons houtskelet toe en hopelijk hebben we begin volgende week ook onze dorpels. We zijn dus weer in blijde verwachting van veel materiaal en dus weer veel nieuw werk voor ons, joehoew!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten