maandag 9 mei 2016

Waar blijft dat houtskelet toch?


We zijn intussen ruim 3 maand bezig en sinds vorig weekend zijn de metselwerken af (voor de muggenzifters onder ons: voor 95% af :p). Het voorbije verlengde weekend hebben Stijn en ik weer 3 volle dagen van 11u doorgewerkt en dat onder een stralend zonnetje. Enige nadeel van dat zonnetje was dat ons koel pintje na die 3 dagen lekker lauw was geworden!

Onze 3 dagen hebben we nagenoeg volledig gevuld met metselen, mortel maken en de laatste deuropeningen uitbreken. Om jullie een goed beeld te geven van hoe alles er nu uitziet, ben ik even met mijn gsm rondgegaan en heb hieronder een videootje gepost. We starten voor het huis, komen via de voordeur in de gang en gaan rechts naar de slaapkamer. Daarna komen we terug via de gang naar de "badkamer" (daar moet dus nog het één en ander gemetst worden :-)) en via de speelkamer gaan we rechts naar de bureau (met de 2 halfhoge muurtjes).Daarna terug via de speelkamer naar de keukenberging en direct door naar de garage (die nog moet opgesplitst worden in waskot en fietsenstalling). De video is van vrijdag dus het toont nog niet 100% de huidige situatie.


Stijn bezig met een muurtje te plaatsen in onze vroegere living. De ene kant wordt nu bureau, de andere kant slaapkamer. We hadden hier ook weer pech, 40 stenen tekort...
Nog een paar steentjes...
Tussendoor nog een nieuwe deuropening gemaakt voor onze kelder. Bij die kelder moet je je niet veel voorstellen. Meer dan wat flessen wijn of wat frisdrank zal hier niet in kunnen :-)
Foto vanuit onze bureau naar de zitruimte en eetkamer toe. Onze bureau zal open zijn met 2 halfhoge muurtjes waartegen een bureaublad komt.
De oude achterdeur en het raam ernaast zitten ook dicht. Het is moeilijk voor te stellen als je al die soorten bakstenen en betonbalken bij elkaar ziet maar dit moet een mooie egale muur worden :-).
Rechts kan je de nieuwe achterdeur zien (het stukje gevelmetselwerk hebben we zo laten staan omdat het linteel nog iets wat ondersteund zou zijn). Links kan je de nieuwe deur zien naar onze keuken. Onze buurvrouw had direct gezien dat de beide openingen 10cm scheelden van breedte; een scherp oog voor een madammetje van eind de 70, me dunkt!

Doordat alle ytongblokken geplaatst zijn, kon ik ook nog eens alles opmeten. Op die manier heb ik het houtskelet in autocad (= tekenprogramma om plannen mee te maken :-)) weer een beetje aangepast aan de reële situatie. Ons houtskelet is sinds vanavond besteld bij Eurabo uit Gent. Zij zullen alle balken voor de muren perfect op maat zagen zodat ik binnen 2 weken een gigantische puzzel mag maken :-).

Zaterdag bleek voor mij een dag teveel te zijn. Sinds enkele weken had ik al last van een pijnlijke knie en sinds donderdag weet ik ook met redelijke zekerheid dat het een gescheurde meniscus is. Zoiets kan makkelijk hersteld worden via een kijkoperatie maar jammergenoeg is de revalidatie achteraf 2 tot 6 weken en dat kan ik mij momenteel echt niet permitteren! Dat wordt dus een aantal maanden op mijn tanden bijten en de raadgevingen van mijn kinesist goed volgen! Zaterdag ben ik dan nog van een stelling gevallen. Gevolg is dat de linkerkant van mijn rug geschaafd is (= ideaal voor 's nachts, alles trekt een beetje :p). En omdat ik toen mijn lesje nog niet geleerd had, ben ik nog eens tegen de trekhaak van de caravan gelopen :p. Gelukkig zat onze werkdag er dan op en kon ik mijzelf niet nog meer verwonden :-)

Ik zag net dat er nog geen foto's opstonden van vorige week ook! Slechte punten voor mezelf maar ik maak het goed met de foto's hieronder:
Onze stalen ligger en kolommen voor het schuifraam achteraan. Samenstellen met bouten op de betonplaat en dan...

...met een ferme kraan alles optillen en perfect op zijn plaats laten zakken. 


Even bewijzen dat het een beetje te groot was om met de hand op te tillen en op zijn plaats te zetten!

De buitenste afmetingen van onze verbouwing zijn aangeduid met houten bruggetjes en touwtjes. Deze maten worden overgezet op de betonplaat en daarna worden de stalen kolommen verankerd via chemische verankering in de betonplaat.
Het scheelde precies nog een klein beetje :p Muggenzifters dat we zijn!!!
De eerste ytongsteenlegging... Jaja, we maken van alles een feest! Die duim is trouwens van de mens op de foto hieronder...
Mijn vader wordt dus feestelijk blij als je een ytongsteen metst... Schitterende speciale mens toch :p
Intussen hebben mijn vader en ik alle bekistingen rond de betonplaat weggenomen. Het resultaat mag gezien zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten