zondag 20 maart 2016

Eventjes de living harken.

Gisteren was een grote dag voor ons! De steunen onder de betonplaat van de eerste verdieping werden weggedaan en de bovenverdieping zou dus ondersteund worden door de stalen liggers, stalen kolom en betonkolom. Alle berekeningen heb ik zelf gedaan en dan wordt zoiets nog extra spannend omdat er toch die schrik blijft dat je rekenfouten gemaakt hebt.

Ik zou natuurlijk nu niet zo ontspannen zijn en een blogberichtje typen, moest de boel naar beneden gekomen zijn. Het is dus allemaal blijven staan en we hebben nu een zalig grote ruimte in onze oude living. Door het wegdoen van de steunen en door de touwen die gespannen staan voor onze uitbouw kan je nu mooi zien hoe het zal worden. De verbeelding die nodig is, is nog altijd heel groot en we hebben nog een klein jaar werk maar onze dromen krijgen nu al ietsje meer vorm.

Schoren (=steunen) weg en ons huis verroert geen millimeter! Me, myself and I zijn heel content.
Zicht op onze toekomstige bureau/living. Tussen de kolom links en de muur links komt een schuifraam. De plaats waar de gebroken tegels liggen, komt onze living (de vloer hiervan komt 36,5cm lager).

Zaterdag was dus weer D-day, weer een dagje 12u werken.

Stijn was ook weer van de partij en hij heeft de poutrellen dichtgemetseld waar nodig zodat we die kunnen uitplakken.

Onze romeinse boog is ook verdwenen en is nu vervangen door een vlak linteel dat zal uitgepleisterd worden. Op een halfuur was het zaakje al geklonken.

Foto VOOR!
NA!!! Boogje weg! Op de achtergrond zie je nog een foto van Janne die nog steeds is blijven hangen. Zo hebben we toch nog een beetje het huiselijk gevoel...
Ook het raam in onze berging is al dichtgemetseld. De deur hebben we nog opengelaten zodat de grondwerker langs hier met zijn kraantje naar binnen kan. Bedoeling is dat dit ook nog dichtgemaakt wordt en dat we enkel via het nieuwe deurgat naar de keuken kunnen. De rest van de metselwerken zullen uitgesteld worden tot na de betonplaat. Anders lopen we toch maar in elkaars weg en als de betonplaat ligt, kan er tenminste deftig doorgewerkt worden.

Rechts op de foto zie je ons dichtgemetseld raam. Er is een nieuwe deur (ietsje meer naar rechts) gemaakt. Dit wordt onze nieuwe verbinding tussen de keuken en de berging.
Ik heb mij vooral beziggehouden met het afbreken van de muur tussen speelkamer en nieuwe living en het uitbreken van de terrastegels. Vooral dat laatste was een hels werk. De tegels zijn oerdegelijke ouderwetse betontegels (10cm dik!!!) en die liggen op 30cm dichtgestampte opgedreven stabilisé. Zelfs met een schieter van 16kg is het moeilijk om door te geraken. 1 van de dingen wat ik echt niet snap aan ons huis: De terrastegels zijn 10cm dik en liggen op 30cm stabilisé en de tegels binnen zijn 1,5cm dik en liggen op wat zavel (=zand) en assebeton (=soort schuinbeton zonder veel stevigheid)...
Na dikke 5uur waren alle tegels los en mijn rug half gebroken. De dag erna ben ik opgestaan en mijn rug ondervond duidelijk nog de gevolgen van mijn overdreven drang om die terras eruit te krijgen. Ik heb dan ook beetje onder mijn voeten gekregen van mijn ouders... Nu, ik kan jullie zeggen: Ik zal het nooit meer doen! Het terras is er uit dus DAT zal ik nooit meer moeten doen :p. (en ik zal beetje voorzichtiger zijn).

Ons voormalig keukenmuurtje. De folie die je ziet diende om na het onderkappen het zout in de muren te houden. Het ding doet zo goed zijn werk dat ik de stenen er bijna niet vanaf kon krijgen. Alles was (zelfs na het kapotschieten van de muur) 1 grote blok metselwerk.
Het terras. Ik ben er eindelijk door... Tegels en rug gebroken.
Om de absurditeit van het terras aan te tonen: 10cm betontegels en 30cm(!!!) stabilisé. Bah jong, wat heeft dieje mens ooit op zijn terras willen zetten dat het nodig maakte om DIT onder die tegels te steken?
De grondwerker komt dinsdag. Ik heb dus nog 1 dag om alles op te ruimen en onze achterbouw definitief uit te zetten en aan te duiden met nageltjes. Hopelijk kunnen we volgend weekend beginnen met de betonplaat...

Oja, dat opruimen in ons huis is ook wel grappig. Ik heb met vanalles geprobeerd om de steenbrokken samen te (nja) vegen maar het enige waar het mee lukte was een hark! Ik ben volgens mij nagenoeg de enige die kan zeggen dat ie in zijn living heeft staan harken!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten