woensdag 23 maart 2016

Hopelijk wordt onze put geen bodemloze put

Je kan het misschien al raden: Onze grondwerker is sinds gisteren begonnen met het uitgraven van onze funderingsplaat. Uitgraven op zich is een vrij makkelijk werkje en we hebben echt wel getwijfeld of we dit zelf zouden doen maar wanneer je 60m³ moet gaan afvoeren en er in huis een mooie plaat assebeton ligt van 10cm die er uit moet, ben je toch blij dat er grondwerkers bestaan met serieus materieel.

Eigenlijk ging hij maandag al starten maar het vooroordeel over aannemers werd bevestigd en na een telefoontje zaterdag wist hij ons te melden het toch dinsdag zou worden. Eigenlijk moet ik wel eerlijk zijn en toegeven dat ik het niet zo erg vond want ik had het voorbereidend werk wel onderschat. Na zaterdag gewerkt te hebben, had ik nog heel wat werk vooraleer het uitgraven kon beginnen.

We zijn de week dus begonnen met een dagje verlof en hebben nog eens alle uitgezette maten gecontroleerd, opnieuw uitgezet en terug gecontroleerd. Binnen nog even alle steenbrokken weggehaald en nog wat laatste restjes muur weggekapt waar nodig. Maandag was snel om (alweer enkele aannemers op bezoek gehad en ook Hanne en Josse zorgden voor een kleine rustpauze) maar ik vond van mezelf dat ik genoeg voorbereid had op de grondwerker. Jammergenoeg passeerde dan mijn grondwerker zelf en ben ik nog tot 22u bezig geweest met mijn rioleringsplan te hertekenen...

Dinsdag dan maar terug een dagje verlof genomen om te kunnen meehelpen en die gasten een beetje te sturen met de plannen en met de dieptes die moesten uitgegraven worden. Binnen in huis werd overal 35cm uitgegraven. Terwijl zij druk bezig waren met grond afgraven en wegvoeren, heb ik alle muurtjes onder de deuropeningen weggeschoten (schieten moet je niet zo letterlijk nemen, gewoon met een boorhamer op hameren :-)). De funderingen werden namelijk niet onderbroken onder een deuropening. Gevolg is dat er bij ons nu in iedere deuropening een muurtje staat...

Vandaag bijna een eerste ongeluk gehad: 1 van die mannen wou de container met steenpuin opladen op zo'n mega aanhangwagen (jah, hoe noem je zoiets eigenlijk...) achter een tractor maar door de sponzige grond naast ons huis begon die om te kantelen. Gelukkig bleef het bij een bijna-ongeluk want ik denk niet dat mijn buurman zou kunnen gelachen hebben met 10m³ stenen en aarde in zijn voortuin.

Morgen worden de regenput, de 2 septische putten en de riolering gelegd. Ze spraken ook al van de achterkant uit te graven maar volgens mij is al dat werk op 1 dag toch wel wat overdreven... We zullen zien!

Onze living VOOR.
Onze living tijdens. Tis eens wat anders, een kraantje in je living. Kan zowel als tafel, stoel, relax als afstandsbediening voor de televisie dienen (al moet je voor het laatste toch wel heel handig zijn om de kleine knopjes van de tv te mikken...)
Even een sfeerbeeld van de muur onder onze dorpel aan de voordeur. Ik vroeg mij al af van waar al die slakken kwamen. Ziehier de oplossing!
Onze living NA! We kunnen hem weer gaan vullen met beton, PUR en chape om uiteindelijk terug op dezelfde hoogte uit te komen.
Even een sfeerbeeld van de andere kant. De berging was echt wel heel smal. Die mannen kunnen ferm goed met zo'n kraan werken, echt chapeau!
Ik vraag mij af waar de mensen met een kleine voortuin al hun materiaal zetten... 2 container van 10m³, 2 paletten stenen, 2 grote hopen steenafval en een dumper (dat bulldozergeval).
Nog even genieten van ons zicht (als je tenminste de lelijke garage, onze caravan en de poutrel wegdenkt. (ok, er is nog heel wat fantasie nodig...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten